Känslan av 2018

Nu hände det igen

Efter hundra- kanske tusentals scroll-timmar på toaletten; alltifrån sociala medier, konstiga googlesökningar och reklam har granskats och nu kommer jag med några funderingar om vad som kan väntas under 2018.

Idag finns det otroligt många tjänster och produkter som är beroende av användare. Låt oss ta en titt på Facebook, Snapchat, Twitter, Instagram, Uber, Foodora och Airbnb. Dessa ger oss en ganska bra överblick över vad dagens samhälle använder för typ av tjänster.

Dessa produkter och tjänster har förmodligen studerats och arbetats av hundratals user experience och user interface designers för att skapa den rätta känslan för app-användaren.

För ett tag sedan satt jag och tittade på kläder i en viss app. Snabbspola några dagar framåt och på min skärm så dyker detta upp. Detta kan bero på att företaget har stenkoll på vad jag gjort i appen och vill konvertera mig till en köpande kund.

 

För mig som användare kan jag relatera så himla väl till den gnällande emojin. Det skapar en känsla av att jag och företaget har en pågående konversation om brist på pengar när det egentligen handlar om att företaget vill att jag ska köpa av dem för att jag som person kan relatera till deras påstående. Likadant med en musiktjänst som jag använder. På ett enkelt och diskret vis frågar tjänsten vilket humör jag är på som om det vore en personlig DJ som spelar rätt musik beroende på hur mitt humör är.

Detta är två väldigt bra exempel för att beskriva min teori nedan.

Jag tror att upplevelse-fokuset inom marknadsföring 2018 kommer röra sig ännu mer mot humör än vad det är idag. Vilket betyder att fler produkter och tjänster kommer fråga vilket humör du är på. De kan även köra en proaktiv taktik där de arbetar för att fånga in dig innan du vet att du vill ha produkten. Jag tror alltså att nya grejen 2018 kommer innebära att arbeta proaktivt för att fånga in de ”passiva” användarna medans det normala kundflödet strömmar på. På detta vis fångas oregelbundna kunder upp när suget kallar.

Mood. ”Vad funderar du på, namn?” är något som Facebook har frågat i flera år med olika varianter. Omedvetet har användaren börjar fundera mer på sitt humör, välmående och kanske undermedvetet reflekterat mer på liknande tankar. Implementeringen av emoji-symboler i statusuppdateringar och kommentarer gör det möjligt för användarna att uttrycka sitt humör på flera vis än vad som tidigare var möjligt.

Att beskriva sitt mood idag är nästan en självklarhet; att visa hur en känner för olika känslor och saker. Jag tror på att sälja mer på ”Vi finns här när du behöver oss”. Detta är förstås inte applicerbart på alla målgrupper.

Vad händer med de andra målgrupperna då?
Personligen tror jag att användarmålgrupper sakta suddas ut eftersom att många använder någon form av social media eller plattform där UX/UI-tänk existerar. Med UX/UI-tänket som innebär att alltid ha användaren i åtanke genom hela processen har fört oss till en punkt där inkluderande design snart kommer bli ett måste istället för ett val. Alla ska kunna använda din produkt även om den inte är till för alla. Det är som bowling, även om du inte är så bra på bowling så finns det staket som garanterar en träff på käglorna.
I denna liknelse så är användaren käglan och staketen är UX-tänket bakom produkterna som förhindrar användaren från att ha en dålig upplevelse.
Med det sagt så är ingenting hugget i sten och allting kan förändras över en dag.

Jag återkommer med nya reflektioner om tusentals timmar igen.

På återseende!

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *